Zastanawiając się nad wyborem nowego roweru szosowego lub górskiego często stajemy przed dylematem, jaki materiał ramy wybrać. Rama stalowa, aluminiowa czy karbonowa – jakie właściwie są ich plusy i minusy?
Z tego artykułu dowiesz się:

Oczywiście przez długie lata jedynym słusznym materiałem jeśli chodzi o produkcję rowerów była stal. Działo się tak z dość prostych względów – przez wiele lat nie było dostępnej technologii do właściwej obróbki innych materiałów. Pierwsze eksperymenty z ramami karbonowymi w rowerach to dopiero lata 80 XX wieku. Aluminium wbrew pozorom nie jest obecne w świecie rowerów wiele dłużej.
Rozwój nowych materiałów takich jak karbon czy aluminium ma związek przede wszystkim z dynamicznym rozwojem kolarstwa od czasu pojawienia się rowerów górskich. Skorzystały na tym rzecz jasne wszystkie inne odmiany dwóch kółek. Rowery szosowe, turystyczne, a nawet miejskie – wszędzie tam nowe materiały otworzyły przed projektantami nowe możliwości.
Stal – klasyczna i niezastąpiona
Przez ostatnie lata stal jako materiał produkcji rowerów popularnych była w mocnym odwrocie. Rowery górskie, szosowe, a nawet rekreacyjne modele turystyczne w wybitnej większości produkowano z lekkiego i taniego aluminium. Rama stalowa obecnie stosowana była jedynie w wyspecjalizowanych ramach do rowerowej turystyki czy ekwilibrystycznych rowerach retro. Od jakiegoś czasu widać jednak renesans tego materiału. Doskonałej jakości stalowe rurki Reynolds, jakie znajdziemy m. in. w rowerach trailowych Kross Smooth Trail i Pure Trail pokazują swoje możliwości. Stal obok drogiego karbonu to materiał o najwyższej zdolności pochłaniania wibracji. Jazda na nawet sztywnym rowerze wykonanym z rurek stalowych jest po prostu przyjemniejsza. Rama stalowa nie jest tak sztywna jak aluminiowa, potrafi się jednak odwdzięczyć innymi właściwościami. Obok wspomnianego pochłaniania wibracji ramy stalowe są też wyjątkowo wytrzymałe i łatwe w naprawie. Dzięki temu świetnie nadają się do produkcji rowerów trekkingowych i bikepackingu. Długie trasy w dzikie okolice z dużym bagażem – rama stalowa jest do tego stworzona.
Aluminium – lekkie, sztywne i niedrogie
Ramy aluminiowe praktycznie zdominowały świat nowych rowerów ze średniej półki cenowej. Zarówno modele szosowe jak i górskie wykorzystujące ten materiał są względnie lekkie i sztywne, a przy tym tańsze niż wykonane z włókien węglowych. Nowoczesne metody obróbki pozwalają też praktycznie dowolnie kształtować aluminiowe profile. Dzięki temu można uzyskać łagodne linie i praktycznie dowolną geometrię. Największą wadą ram aluminiowych jest ich..zbytnia sztywność. O ile nie jest to problem w rowerach rekreacyjnych tak w przypadku lekkich szosówek aluminium dużo gorzej niż stal czy karbon pochłania wibracje. Dlatego wiele modeli aluminiowych rowerów szosowych takich jak Kross Vento przednie widelce ma wykonane z karbonu.
Karbon – lekki, sztywny i drogi w produkcji
Włókno węglowe, chociaż z roku na rok jego produkcja jest coraz prostsza i tańsza, dalej jest materiałem trudnym. Wymaga doskonałego projektowania, sterylnych warunków i drogich urządzeń produkcyjnych. Ma jednak niezaprzeczalne zalety bezcenne w przypadku rowerów wyścigowych. Zarówno MTB jak i szosa wykonana z karbonu będzie precyzyjna w prowadzeniu, lekka i wyjątkowo dynamiczna. Karbon pozwala też praktycznie dowolnie się kształtować dzięki czemu można z niego wykonać nawet najbardziej skomplikowane profile i kształty. Ramy wykonane z włókna węglowego są też bardzo odporne na uszkodzenia. Karbon jest sprężysty. Nie tylko chłonie wibracje, ale i potrafi bronić się przed uderzeniami np. kamieni. Dlatego coraz częściej znajduje zastosowanie nawet w rowerach zjazdowych czy przeznaczonych do bardzo agresywnej jazdy.