Rama Aero
![projekty unijne baner](/media/wysiwyg/page_elements/2020-700x68.png)
Projekt Innowacyjna aerodynamiczna rama rowerowa współfinansowany ze Środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej RPO WM 2014 - 2020.
Rama Aero
Dobrze wiemy, że sercem roweru jest rama. Projektując więc ramę do roweru ESKER RS nie szliśmy na kompromisy. Myśleliśmy przede wszystkim o pełnym kolarskiej pasji użytkowniku.
![rama kross aero](/media/wysiwyg/page_elements/1920x810_3.jpg)
By wybrać najkorzystniejszą aerodynamicznie konfigurację ramy, wykorzystaliśmy narzędzia projektowe obliczeniowej mechaniki płynów (ang. Computational Fluid Dynamics, CFD), wykorzystywane w branży lotniczej i energetycznej. CFD to dział mechaniki płynów wykorzystujący metody numeryczne do rozwiązywania zagadnień przepływu płynów.
![rower esker rs z ramą aero](/media/wysiwyg/page_elements/1920x810_1-min.jpg)
Innowacyjna rama aerodynamiczna?
Tak, to możliwe!
Już na samym początku projektu musieliśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy rura podsiodłowa powinna mieć przekrój kropli, czy może powinna być okrągła? Czy główka powinna być o szerokości 47, 50, a może 53… ? Czy seatstay’e powinny być opuszczone, a może klasyczne? Nad każdym z elementów ramy pochylił się nasz dział projektowy, uzbrojony w oprogramowanie CFD. Algorytmy niestrudzenie przeliczały kilka tysięcy konfiguracji, aż wreszcie osiągnęliśmy założony cel.
Efekt testów
Nie wybraliśmy na ślepo pierwszej z brzegu konfiguracji, którą wskazał komputer. Poświęciliśmy setki godzin na testy w tunelu aerodynamicznym. Porównywaliśmy konfiguracje, które wypadły najlepiej w obliczaniach CFD. Przetestowaliśmy nawet ramy konkurencji! Połączyliśmy najkorzystniejsze cechy wszystkich ram, które przetestowaliśmy w tunelu, uzyskując finalny kształt.
![](/media/wysiwyg/page_elements/ikonka_aero_tunel_v1.png)
Zalety ramy
Uzyskane cechy to m.in.:
- sztyca aero kompatybilna z baterią DI2,
- całkowicie wewnętrzne prowadzenie pancerzy,
- zintegrowany zacisk sztycy,
- gwintowany suport,
- flip-chip w osi tylnego koła - geometria road-gravel,
- kompatybilność z oponami 45 mm.
![](/media/wysiwyg/page_elements/ikonka_aero_tunel_v2.png)
![esker rs](/media/wysiwyg/page_elements/1920x810_2-min.jpg)
Parametry ramy Aero
Pozycja | Rozmiar | ST | TT | REACH | STACK | HT | SA | HA | CS | WB | BBDROP | Wzrost | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
High | S | 18 | 453 | 528 | 374 | 542 | 123 | 74,3 | 70,0 | 415 | 999 | 73 | 163 |
Low | S | 18 | 453 | 527 | 368 | 546 | 123 | 73,7 | 69,3 | 425 | 1007 | 80 | 163 |
High | M | 19 | 476 | 544 | 384 | 565 | 143 | 74,3 | 71,1 | 415 | 1006 | 73 | 172 |
Low | M | 19 | 476 | 544 | 378 | 569 | 143 | 73,7 | 71,1 | 415 | 1015 | 73 | 172 |
High | L | 20 | 514 | 560 | 391 | 594 | 172 | 74,3 | 71,4 | 415 | 1020 | 73 | 181 |
Low | L | 20 | 514 | 560 | 385 | 598 | 172 | 74,3 | 73,7 | 425 | 1029 | 80 | 181 |
High | XL | 22 | 543 | 592 | 406 | 623 | 206 | 73,6 | 71,8 | 415 | 1043 | 69 | 191 |
Low | XL | 22 | 543 | 592 | 406 | 627 | 206 | 73,0 | 71,2 | 425 | 1053 | 75 | 191 |
Innowacyjny system regulacji geometrii pozwala otrzymać najlepsze osiągi w każdych warunkach i umożliwia dostosowanie charakteru roweru do indywidualnego stylu jazdy. Obrócenie układu flip-chip nie tylko zmienia miejsce mocowania tylnego koła, ale też wszystkie kluczowe parametry geometrii.
![steep](/media/wysiwyg/page_elements/ikonka_aero_wiatr.png)
STEEP
W ustawieniu Steep Esker RS otrzymuje bardziej agresywne kąty, zyskuje na zwinności i prowokuje do dynamicznej jazdy. To idealna konfiguracja na gładsze trasy, do sprintów, szybkiej jazdy w zakrętach. Jednym słowem wszędzie tam, gdy jedziesz po wynik.
![slack](/media/wysiwyg/page_elements/ikonka_aero_samolociki.png)
SLACK
W ustawieniu Slack pozycja na rowerze Esker RS jest bardziej komfortowa, choć ma też zawadiackie oblicze. Dostajemy dłuższą bazę kół, mocniej pochylone kąty, obniżony środek ciężkości i jeszcze więcej miejsca na oponę. W efekcie rower doskonale odnajduje się w trudniejszych warunkach terenowych. Zachowujesz stabilność, kontrolę i pewność siebie, więc możesz bez obaw jechać pełnym piecem oraz bez względu na to, co dzieje się pod kołami.