Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Zwykła blokada może nie wystarczyć. Zachęcamy wszystkich rowerzystów do skrupulatnego dbania o swój pojazd, aby nigdy nie dawać złodziejom okazji do sforsowania zabezpieczeń.
Z tego artykułu dowiesz się:
![Giro d italia - historia wyścigu Giro d italia - historia wyścigu >>](/media/wysiwyg/blog/historia_wyscigu_2000x1256_8.jpg)
Giro d'Italia – historia wyścigu
Giro d'Italia należy do wielkiej trójki światowych tourów rowerowych. Choć w dużej mierze zdominowany był przez włoskich rowerzystów, obecnie coraz częściej na podium widać też uczestników z innych krajów.
Giro d'Italia
- Wyścig odbył się po raz pierwszy we Włoszech w 1909 roku.
- Choć tour kojarzy się głównie z Italią, nieraz przebiegał lub rozpoczynał się także w innych krajach.
- Giro d'Italia to obecnie jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów kolarskich świata.
- Zawody najczęściej zaczynają się w maju i trwają 3 tygodnie, z podziałem na etapy.
Giro d'Italia – co to takiego?
Jako pasjonat rowerowy prawdopodobnie nie raz spotkałeś się z nazwą Giro d'Italia. Lecz czy wiesz, co to takiego i na czym polega? Jeżeli nie, trafiłeś do właściwego miejsca.
Giro d'Italia to wieloetapowy wyścig kolarski, który odbywa się co roku w maju (lub czerwcu) we Włoszech, choć trasa prowadzi też poza granicami tego kraju, w różnych państwach europejskich. Należy do grupy trzech „wielkich tourów”, obok Tour de France i Vuelta a España. Tradycyjnie odbywa się jako pierwszy z nich i trwa trzy tygodnie.
Giro d'Italia – co to takiego?
Pierwsza edycja Giro d'Italia odbyła się w 1909 roku we Włoszech, z inicjatywy La Gazzetta dello Sport (największego włoskiego dziennika sportowego, należącego do koncernu medialnego RCS MediaGroup). Do tej pory odbyło się 106 edycji. Wyścigi były wstrzymywane tylko na czas trwania I i II wojny światowej.
Początki Giro d'Italia
Pomysł na wyścig rowerowy wokół Włoch był zainspirowany Tour de France i sukcesem, jaki przyniósł on francuskiemu magazynowi L’Auto. Ogłoszenie o pierwszym etapie zaplanowanym na maj 1909 r. pojawiło się na pierwszej stronie La Gazzetta dello Sport 7 sierpnia 1908 roku.
Ten historyczny wyścig odbył się 13 maja. O godzinie 2:53 rano 127 kolarzy rozpoczęło pierwszy Giro d'Italia z Loreto Place w Mediolanie. Tour liczył 2 448 km, podzielonych na 8 etapów. Ukończyło go tylko 49 rowerzystów, a wygrał Luigi Ganna.
Wyjątkowym rokiem był 1912 – był to jedyny raz w historii, gdy nagrodzono najlepsze zespoły, a nie poszczególnych zawodników. Od 1914 r. zmieniono system punktowy na czasowy. Klasyfikacja generalna uwzględniała czas ukończenia poszczególnych etapów. Wygrywała osoba z najniższym czasem łącznym. W tym roku był to Alfonso Calzolari, który wyprzedził rowerzystę z drugiego miejsca aż o niemal dwie godziny.
Druga połowa XX wieku
Do roku 1953 Giro d'Italia było niemal całkowicie zdominowane przez Włochów. Dopiero w 1950 r. po raz pierwszy wygrał ktoś spoza ich kraju. Był to Szwajcar Hugo Koblet. Przez kolejne dwadzieścia lat włoska przewaga była coraz bardziej kwestionowana przez znakomitych kolarzy z Luksemburgu, Francji, Szwecji i Niemiec.
Do końca XX wieku Włosi zostali znacznie zepchnięci z podium przez inne kraje europejskie. Dopiero w 1988 r. wygrała osoba spoza Europy. Był to Amerykanin Andrew Hampsten.
W 1968 roku po raz pierwszy wprowadzono testy narkotykowe dla rowerzystów przed przystąpieniem do wyścigu. Kolarzy z pozytywnym wynikiem dyskwalifikowano z touru. Ścisłe przepisy antydopingowe funkcjonują do dziś.
Lata współczesne
Po ponownym triumfie Włoch pomiędzy 1997 a 2007 rokiem na podium gościło coraz więcej mistrzów innych narodowości. Wraz ze wzrostem popularności touru wygrane nie są już tak proste do przewidzenia.
Podczas wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 r. Giro d'Italia jedyny raz w historii wyścigu nie odbyło się w maju, a w październiku.
Nazwiska, które warto znać
Jedną z największych gwiazd Giro d'Italia jest włoski kolarz szosowy i mistrz świata Mario Cipollini. W przeciągu całej swojej kariery wygrał aż 42 etapy wyścigu. Tzw. Super Mario lub Lew z Toskanii zyskał sobie sławę nie tylko ponadprzeciętnymi wynikami, ale też nieszablonowym zachowaniem. Znany jest z nietypowych strojów, które zwykł zakładać podczas uczestnictwa w tourach.
Do grona najbardziej utytułowanych kolarzy wyścigów należą też Alfredo Binda, Fausto Coppi i Eddy Merckx. Każdy z nich triumfował w Giro d'Italia pięć razy.
W tym miejscu pragniemy też wspomnieć o kolarzach, którzy stracili życie podczas uczestnictwa w wyścigu, na skutek poważnych obrażeń. W całej historii touru było ich czterech:
- Orfeo Ponsin (1952);
- Juan Manuel Santisteban (1976);
- Emilio Ravasio (1986);
- Wouter Weylandt (2011).
Giro d'Italia to obecnie jeden z tych wyścigów kolarskich, który angażuje i pasjonuje niemal cały świat. Uczestnictwo w nim wiąże się nie tylko z ogromnym prestiżem, ale też nagrodą pieniężną. W 2023 roku za pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej wręczono czek na 150 tys. euro.