Z tego artykułu dowiesz się:


Wszystko, co musisz wiedzieć o Vuelta a España
Pierwsza edycja wyścigu kolarskiego Vuelta a España odbyła się w 1935 roku, gromadząc na starcie 50 śmiałków, którzy musieli pokonać trasę liczącą 3425 kilometrów. Zawodnicy jechali na ciężkich żelaznych rowerach, samodzielnie naprawiając wszelkie usterki. Trudno porównać to wydarzenie ze współczesnymi, w których zawodnikom towarzyszy liczny sztab serwisowy. Tym bardziej warto docenić najlepszych kolarzy tamtych czasów. Pierwszym zwycięzcą tego wyścigu rowerowego został Belg Gustaaf Deloor.
Początkowo zawody borykały się z wieloma trudnościami. Wojna domowa w Hiszpanii wymusiła przerwę w latach 1937-1940, a podczas II wojny światowej w wyścigu uczestniczyli głównie hiszpańscy kolarze. Przełomowym momentem w historii Vuelty był rok 1955. Od którego wyścig kolarski organizowany jest nieprzerwanie. W latach 90. XX wieku podjęto strategiczną decyzję o przeniesieniu terminu zawodów z wiosny na jesień, aby uniknąć kolizji z datą innego prestiżowego wydarzenia – Giro d'Italia. Kolejnym znaczącym krokiem była zmiana w 2010 roku koloru koszulki lidera na czerwony, co stało się charakterystycznym elementem wyścigu.
Przez dekady Vuelta przeszła transformację od lokalnej imprezy do międzynarodowego wydarzenia sportowego najwyższej rangi, stając się jednym z trzech najważniejszych wielkich tourów w kolarskim kalendarzu. Inne to wspomniany już wyścig Giro d'Italia, a oprócz tego również Tour de France.
Trasa Vuelta a España zmienia się każdego roku, jednak zawsze zachowuje charakterystyczne elementy. Wyścig składa się z 21 etapów rozgrywanych przez trzy tygodnie. W programie zawodów znajdują się etapy o zróżnicowanym charakterze: płaskie sprzyjające sprinterom, średniogórskie wymagające wszechstronności, oraz wysokogórskie sprawdzające umiejętności wspinaczkowe. Dodatkowo w harmonogramie znajdują się zazwyczaj jedna lub dwie jazdy indywidualne na czas.
Szczególnie wymagające są etapy górskie, prowadzące przez najbardziej strome podjazdy w Europie. Trasy wiodą przez wszystkie główne pasma górskie Hiszpanii, często zahaczając o legendarne szczyty. Niektóre z podjazdów charakteryzują się ekstremalnymi nachyleniami sięgającymi nawet 20-25%. W ostatnich latach organizatorzy coraz częściej decydują się na rozpoczynanie wyścigu poza granicami Hiszpanii, co dodaje zawodnikom dodatkowych wyzwań. Tak też będzie w roku 2025 podczas 80. edycji Vuelta a España. Niezależnie od lokalizacji startu, wyścig tradycyjnie kończy się w Madrycie
Przebieg wyścigu kolarskiego w 2025 roku
Vuelta a España 2025 zaskoczy kibiców wyjątkową trasą, rozpoczynając się po raz pierwszy we włoskim Turynie. Wyścig obejmie 21 etapów, prowadząc przez trzy kraje: Włochy, Francję i Hiszpanię. Kolarze zmierzą się z różnorodnymi wyzwaniami – od płaskich etapów sprzyjających sprinterom, przez wymagające podjazdy górskie, aż po dwie jazdy na czas: drużynową w Figueres i indywidualną w Valladolid. Szczególnie emocjonujące będą górskie etapy z metami na legendarnych podjazdach, takich jak Alto de l'Angliru czy Bola del Mundo.
Organizatorzy zaplanowali 4 etapy płaskie, 6 średniogórskich oraz 5 typowo górskich odcinków. Trasa została zaprojektowana w taki sposób, by utrzymać napięcie do ostatnich dni wyścigu, z decydującym etapem górskim na Bola del Mundo na przedostatni dzień rywalizacji.
Zasady Vuelta a España opierają się na systemie klasyfikacji, który nagradza różne aspekty kolarskiego kunsztu:
-
najważniejsza jest klasyfikacja generalna, w której zwycięzca nosi charakterystyczną czerwoną koszulkę – symbol dominacji w wyścigu;
-
system punktacji obejmuje również inne prestiżowe kategorie: klasyfikację górską (biała koszulka w niebieskie kropki) dla najlepszego wspinacza, a także punktową (zielona koszulka) dla najaktywniejszych kolarzy.
Czas zawodników mierzony jest z dokładnością do setnych części sekundy, a o końcowym triumfie mogą decydować nawet ich ułamki. Bonifikaty czasowe przyznawane na metach etapów i lotnych premiach dodają element taktyczny do rywalizacji. Szczególnie interesujący jest system punktacji na etapach górskich, gdzie kolarze zbierają punkty na oznaczonych podjazdach różnych kategorii – od najłatwiejszej czwartej, po najtrudniejszą kategorię specjalną. Dodatkowo prowadzona jest klasyfikacja drużynowa, sumująca czasy trzech najlepszych kolarzy z każdej ekipy na poszczególnych etapach.
Vuelta a España ma dwóch niekwestionowanych królów – Roberto Herasa oraz Primoža Rogliča, którzy jako jedyni mogą pochwalić się czterema zwycięstwami w klasyfikacji generalnej. Hiszpan Heras triumfował w latach 2000, 2003, 2004 i 2005, choć o ostatnie zwycięstwo musiał stoczyć batalię sądową. Słoweniec Roglič natomiast zdominował wyścig w latach 2019-2021, a w 2024 roku dołożył czwarty triumf, wyrównując historyczny rekord.
Trzeba jednak zaznaczyć, że to hiszpańscy kolarze tradycyjnie dominują w historii wyścigu, zwyciężając w 32 z 79 edycji. Do grona legendarnych zwycięzców należą także Alberto Contador z trzema triumfami oraz Chris Froome, który w 2017 roku dołączył do elitarnego grona siedmiu kolarzy, którzy w swojej karierze wygrali wszystkie trzy wielkie toury. Warto wspomnieć również o Chrisie Hornerze, który w 2013 roku przeszedł do historii jako najstarszy zwycięzca wielkiego touru – miał wówczas 41 lat.
Wyścig kolarski Vuelta a España nieustannie ewoluuje, dostosowując się do współczesnych wymagań kolarskiego sportu. Organizatorzy każdego roku wprowadzają innowacje w planowaniu trasy, dbając o spektakularność i wysoki poziom sportowy zawodów. Wyścig przyciąga coraz więcej międzynarodowych gwiazd kolarstwa, a transmisje telewizyjne docierają do milionów widzów na całym świecie. Hiszpańska Vuelta, wraz z Tour de France i Giro d'Italia, tworzy trójkoronę kolarstwa szosowego, będąc jednym z najbardziej prestiżowych wyścigów w kalendarzu UCI World Tour.