Marzysz o nowym elektryku, ale ceny skutecznie studzą twój zapał? Mamy dobrą wiadomość! Startują konsultacje do programu, dzięki któremu będzie można uzyskać dofinansowanie na rower elektryczny. Być może już niedługo zrealizujesz swoje plany.
Jaki jest cel programu dopłat do rowerów elektrycznych?
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował program „Mój rower elektryczny”, dzięki któremu twoje marzenia o e-rowerze mogą stać się rzeczywistością. Przewidziano dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych, w tym także cargo i wózków rowerowych.
Program „Mój rower elektryczny” to nie tylko finansowe wsparcie, ale przede wszystkim inwestycja w nasze zdrowie i środowisko. Celem jest rozwój ekologicznego transportu i obniżenie emisji spalin poprzez zachęcenie Polaków do przesiadki z samochodów na rowery elektryczne. To szansa na czystsze powietrze, mniej korków na ulicach i więcej uśmiechów na twarzach rowerzystów.
Nie ma co ukrywać, rowery elektryczne to przyszłość transportu w miastach. Są wygodne, ekologiczne i coraz bardziej dostępne cenowo. Z programem „Mój rower elektryczny” stają się jeszcze bardziej atrakcyjne. Kto wie, może to właśnie ten impuls sprawi, że coraz więcej z nas porzuci samochody na rzecz e-rowerów?
Jedno jest pewne, warto śledzić informacje o programie i szykować się do złożenia wniosku. Z dofinansowaniem na zakup wymarzonego roweru elektrycznego staje się dużo prostszy. A korzyści – zarówno dla naszego zdrowia, jak i dla planety – bezcenne. Więc jak, gotowi na przesiadkę na e-rowery? Z programem „Mój rower elektryczny” to może być początek wielkiej rowerowej rewolucji w Polsce!
Co dalej z programem dopłat? Sprawdź najnowsze informacje!
Program „Mój rower elektryczny” wzbudził ogromne zainteresowanie – podczas ostatnich konsultacji społecznych zgłoszono ponad 500 uwag. Wiele z nich dotyczyło m.in. wysokości dofinansowania, rozszerzenia programu na używane rowerów elektrycznych, czy też rezygnacji z obowiązku rejestracji roweru.
Choć Europejski Bank Inwestycyjny nie zatwierdził jeszcze finansowania z Funduszu Modernizacyjnego, trwają prace nad poprawioną wersją programu i alternatywnymi źródłami wsparcia. Ostateczna decyzja i szczegóły mają zostać ogłoszone w 2025 roku. Jeśli czekasz na dopłatę – warto śledzić kolejne aktualizacje!
Jakie są nowe założenia programu?
12.02.2025 r. na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pojawiła się aktualizacja informacji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) wprowadza nowe założenia programu. W dalszym ciągu ma on na celu redukcję emisji zanieczyszczeń w transporcie oraz promowanie ekologicznych nawyków komunikacyjnych. Program oferuje dotacje na zakup nowych rowerów elektrycznych, elektrycznych rowerów transportowych (cargo) oraz elektrycznych wózków rowerowych. Aby kwalifikować się do dofinansowania, pojazdy muszą być fabrycznie nowe oraz wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu. Program skierowany jest do osób fizycznych, a jego budżet wynosi do 50 mln zł. Dofinansowanie pokrywa do 50% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2 500 zł dla standardowych rowerów elektrycznych oraz do 4 500 zł dla rowerów elektrycznych cargo i elektrycznych wózków rowerowych.
Twój głos ma znaczenie! Weź udział w konsultacjach społecznych
W dniach od 12 do 25 lutego 2025 r. odbędą się konsultacje społeczne nad ostatecznym kształtem przyjętych rozwiązań.
Jeśli chcesz zgłosić swoje uwagi, zapoznaj się z poniższymi uwagami:
W jakim terminie możesz przesłać swoje uwagi? Od 12 do 25 lutego 2025 r.
Co należy wpisać w tytule wiadomości? Wpisz: Konsultacje społeczne „Mój rower elektryczny”.
Zebrane opinie i uwagi pozwolą na wypracowanie, przygotowanie oraz późniejsze wprowadzenie możliwie najlepszych rozwiązań dla przyszłych beneficjentów.
UWAGA! Materiał został przygotowany na podstawie projektu programu "Mój rower elektryczny".
Co dalej z programem dopłat do rowerów elektrycznych?
Program „Mój rower elektryczny” nadal jest w fazie przygotowań – po zakończeniu konsultacji społecznych wciąż trwają prace nad jego dopracowaniem i dostosowaniem do zgłoszonych uwag.
Ponieważ Europejski Bank Inwestycyjny nie zaakceptował dotąd tego obszaru do finansowania z Funduszu Modernizacyjnego, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej szuka alternatywnych źródeł wsparcia. Celem jest ponowne zgłoszenie programu w poprawionej formie już w 2025 roku. Jednak program zostanie oficjalnie uruchomiony i opublikowany dopiero po zatwierdzeniu przez Zarząd i Radę Nadzorczą NFOŚiGW oraz po określeniu jego finansowania.
Pierwotne ustalenia programu znacznie różnią się od tych, o których wiemy aktualnie. Dofinansowanie na rower elektryczny miało wynieść aż do 50% kosztów zakupu, ale uwaga – był limit! W przypadku standardowych rowerów elektrycznych ustalono go do maksymalnie 5 tys. zł, a dla rowerów cargo i wózków rowerowych – do 9 tys. zł. To nie lada gratka dla wszystkich miłośników jednośladów!
Jeśli konsultacje trwające od 4 do 18 lipca zakończyłyby się pomyślnie, fundusz planował przeznaczyć na ten cel 300 mln zł.
Kto mógł skorzystać z programu i jakie były warunki?
Jeśli jesteś osobą prywatną, samorządem lub przedsiębiorcą określonym w projekcie programu – to pierwotne ustalenia mówiły o tym, że dofinansowanie jest właśnie dla ciebie! W tej chwili nie są znane wszystkie zasady przyznawania dopłat, proces zatwierdzania zasad programu priorytetowego rozpocznie się po konsultacjach społecznych. NFOŚiGW udostępnił jednak kilka istotnych informacji dotyczących programu dofinansowania na rower elektryczny.
Jakie warunki trzeba było spełnić?
Jeszcze niedawno najważniejszymi warunkami udziału w programie było:
dofinansowanie miało być przyznawane do zakupu nowych pojazdów, wyprodukowanych nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu. Miały to być rowery i wózki poruszane siłą mięśni osoby jadącej, wyposażone w pomocniczy napęd elektryczny, których moc spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
aby uzyskać dofinansowanie na rower elektryczny, należało kupić go na własność – nie mógł pochodzić z leasingu;
pojazd należało zarejestrować, a także oznakować specjalnym numerem umieszczonym na ramie.
Beneficjent miał otrzymać dofinansowanie w formie refundacji, co oznacza, że przed zakupem mógł zgromadzić odpowiednie środki, które miały mu być zwrócone później.
Kiedy planowano uruchomienie naboru wniosków?
Nabór wniosków w programie „Mój rower elektryczny” miał pierwotnie ruszyć w 2025 roku. Pierwotnie ustalono, że wnioski można składać do wyczerpania środków, ale nie później niż do 30 maja 2029 r. Warto było zaznaczyć w kalendarzu te daty i być czujnym, bo kto pierwszy, ten lepszy!
Skąd NFOŚiGW miał wziąć na to pieniądze?
NFOŚiGW planowało przeznaczyć na ten cel 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego. Pamiętajmy, że, niezależnie od ostatecznego kształtu programu oraz daty jego startu, dofinansowanie to nie tylko wsparcie dla naszych portfeli, ale też dla środowiska. Więcej rowerów elektrycznych na ulicach to mniej spalin i hałasu w naszych miastach.